Vraag 1

Hoe vaak per dag eet of drinkt  u iets zuurs, zelfs in kleine hoeveelheden?

Vraag 2a

Hoe vaak per dag eet u vers fruit, zelfs in kleine hoeveelheden?

Vraag 2b

 Hoe vaak per dag drinkt u vruchten- of groentesappen, zelfs in kleine hoeveelheden?

Vraag 2c

Hoe vaak per dag drinkt u frisdranken, zelfs in kleine hoeveelheden?

Vraag 2d

Hoe vaak per dag drinkt u energie- of isotonische dranken, zelfs in kleine hoeveelheden?

Vraag 3

Poetst u uw tanden gewoonlijk binnen 1 uur na het eten?

Vraag 4

Als u drinkt, slikt u het meteen door of houdt u het wat langer in uw mond?

Het kan zijn dat de effecten van tanderosie niet zichtbaar zijn voor ons, maar een tandarts zal naast de controle naar tandbederf en tandpijn ook kijken naar de eerste tekenen van tanderosie. Zelfs als uw tanden er gezond uitzien, kunnen deze 5 tekenen zich toch voordoen:

De gevolgen van tanderosie

1

Zwakke tanden

De zuren in onze dagelijkse voeding kunnen het tandglazuur verzwakken waardoor het makkelijker kan afslijten.

2

Dunne tanden

Naarmate het tandglazuur afslijt kunnen tanden zichtbaar dunner worden.

3

Transparante of doorschijnende tanden

Naarmate het tandglazuur dunner wordt, kunnen de randen van uw tanden er transparant of doorzichtig uit gaan zien.

4

Gele tanden

Naarmate het verzwakte tandglazuur verder afslijt, wordt de gelige onderliggende tandbeenlaag steeds meer zichtbaar.

5

Doffe tanden

Door slijtage van de glazuurlaag kunnen tanden hun glans verliezen en er dof gaan uitzien.

Na verloop van tijd kunnen deze gevolgen niet alleen geleidelijk verergeren maar kunnen tanden ook gevoelig worden door het verdwijnen van de beschermende glazuurlaag en het blootliggen van de tandbeenlaag. Begin vandaag nog met het beschermen van uw tanden om te voorkomen dat tanderosie verergert.

Een zuur-rijk dieet kan meer risico met zich meebrengen voor uw tanden dan u denkt. Al bij vier zuur ‘zuurmomenten’ per dag loopt u kans op slijtage door tanderosie, ook wel zuurerosie genoemd.

Niet alleen de koolzuurhoudende dranken of wijn, maar verrassend genoeg kunnen zelfs onze gezondere keuzes zoals: fruit, vruchtensappen, koolzuurhoudend water met citroensmaak evenals slasaus bijdragen aan de dagelijkse ‘zuurmomenten’.

Als uw voedingspatroon gezond is, breng hierin dan geen veranderingen aan. Zorg ervoor dat u uw kostbare glazuurlaag beschermt.

Geniet zorgeloos van fruit, laat een koolzuurhoudend drankje uw dag opvrolijken en vier het leven met een glas champagne – in de wetenschap dat uw tanden beschermd kunnen worden.

Mangodrank

Citroensap

Wijn

Sportdranken

Tonic

Koolzuurhoudende frisdranken

Sinaasappels

Pruimen

IJsthee

Aardbeien

Grapefruitsap

Azijn

Appelmoes

Appelsap

Slasaus

Sinaasappelsap

Witte wijn

Tomaten

Limonade

Honing

Tomatenketchup

Groenten

Pitloze rozijnen

Vitamine C-tablettenBierCitroenyoghurt

Peren

Wortelsap

Thee (zwart)

Bietensap

Zwarte koffie

Karnemelk

Biologische  yoghurt

Yoghurtdrink met 

sinaasappel

Pro-biotische yoghurt

Bananen